SZMSZ
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT
és
HÁZIREND
1091 Budapest Ifjúmunkás u. 10.
Társasház
Hrsz: 38236/203
Budapest, 2016. 04. 08.
1091 Budapest, Ifjúmunkás u. 10. Társasház
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA
A Társasház 2016. április 8-án megtartott 7. napirendi pontként meghozott közgyűlési határozatával a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (Ttv.) felhatalmazási alapján a Társasház Szervezeti és Működési Szabályzatát a következők szerint alkotja meg:
Tartalomjegyzék
I. Általános adatok. 4
II. A Társasház szervezete. 4
III. A Társasház ügyintéző szervei, működési rendje és hatásköre. 4
1. A Közgyűlés. 4
1.1. A Közgyűlés határoz. 4
1.2. A közgyűlés működési rendje. 5
1.3. A Közgyűlés határozatképessége és határozatai 6
2. Közös Képviselő. 7
2.1. A Közös Képviselő jogállása és kötelezettségei 7
2.2 A Közös Képviselő jogkörében eljárva köteles: 8
2.3. Eljárás észrevétel, panasz esetén a Közös képviselő intézkedésének megváltoztatása. 9
2.4. A Közös Képviselő jogosítványai 9
2.5. A Közös Képviselő tevékenységének ellátásával összefüggő kizárási szempontok. 10
2.6. A Közös Képviselő és a Számvizsgáló Bizottság kapcsolata. 11
3. A Számvizsgáló Bizottság. 11
3.1. A Számvizsgáló Bizottság jogállása, összetétele. 11
3.2. A Számvizsgáló Bizottság hatásköre, jogosítványai 11
3.2.1. A Közgyűléssel összefüggő jogosítványai 11
3.2.2. A Közös Képviselővel összefüggő jogosítványai 12
IV. Tulajdoni viszonyok. 12
1. Külön tulajdonnal kapcsolatos jogok és kötelezettségek. 12
2. Közös tulajdon. 14
3. A közös költség viselésének szabályai 14
V. Záró rendelkezések. 16
1. sz. melléklet. 17
HÁZIREND.. 17
I. A lakások házirendje. 17
II. A társasház (lakóépületrész) tisztasága és biztonsága. 18
III. A lakóépület állagvédelme. 20
IV. Közös használatra szolgáló helyiségek, területek használata, tárolási szabályok. 20
V. Állattartás. 21
VI. Szabálysértés. 21
Hatályba lépés. 23
I. Általános adatok
A Társasház neve: 1091 Budapest, Ifjúmunkás u. 10. Társasház
székhelye: 1091 Budapest, Ifjúmunkás u. 10.
Az ingatlan helyrajzi száma: 38236/203
II. A Társasház szervezete
Alapvető rendelkezések
A Közösség legfőbb döntéshozó szerve a tulajdonostársakból álló Közgyűlés.
A 2003. évi CXXXIII. törvény a társasházakról (a továbbiakban: Ttv.) alapján a felsorolt feladatok ellátására a Közösség Számvizsgáló Bizottságot választott.
A Társasház ügyeinek intézését a Közös Képviselő a Számvizsgáló Bizottsággal egyetértésben látja el.
III. A Társasház ügyintéző szervei, működési rendje és hatásköre
A Társasház szervei:
- Közgyűlés
- Közös Képviselő
- Számvizsgáló Bizottság
1. A Közgyűlés
A Közgyűlésen valamennyi tulajdonostársnak - vagy távolléte esetén meghatalmazottjának - joga van megjelenni, valamint a határozatok meghozatalában részt venni.
1.1. A Közgyűlés határoz
- a Közösség tulajdonában álló épületrészek használatáról, hasznosításáról, a berendezések, felszerelések fenntartásáról, karbantartásáról, az ingatlan, az épület felújításáról, a közösséget terhelő kötelezettségek elvállalásáról
- arról a keretösszegről, amelyet a Közös Képviselő és a Számvizsgáló Bizottság (SZB) a Közgyűlés döntése nélkül is felhasználhat
- a Közös Képviselő, valamint a Számvizsgáló Bizottság tagjainak megválasztásáról, felmentéséről, díjazásáról
- az Alapító Okirat, illetve a jelen Szervezeti és Működési Szabályzat, házirend elfogadásáról, illetve módosításáról
- a közös tulajdonban álló épületrészekkel kapcsolatos rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadásokról
- a Társasház éves költségvetésének és elszámolásának elfogadásáról
- a közös tulajdonrész megszüntetéséről, közös tulajdonú ingatlanrész értékesítésről, hasznosításáról, beépítéséről
- a Közösséget terhelő kölcsönök és hitelek felvételéről
- a Társasházat érintő peres ügyek indításáról, kivéve a közös költség beszedésével kapcsolatos ügyeket
- a Közgyűlés levezető elnökének, a jegyzőkönyv vezetőjének és a jegyzőkönyvet hitelesítő két tulajdonostárs megválasztásáról
- minden olyan ügyben, amelyet az Alapító Okirat vagy jelen Szervezeti és Működési Szabályzat nem utal a Közös Képviselő vagy a Számvizsgáló Bizottság hatáskörébe
- a felújítási számlán lévő pénzkészlet felhasználásáról
1.2. A közgyűlés működési rendje
- A Közgyűlést a Közös Képviselő hívja össze.
- A közgyűlésre legkésőbb a közgyűlés időpontja előtt 8 nappal valamennyi tulajdonostársat írásban kell meghívni, amellyel egyidejűleg a meghívó egy példányát a társasházban jól látható helyen ki kell függeszteni. Az írásos meghívás történhet elektronikus (e-mail, fax) formában is, ebben az esetben is érvényesnek kell tekinteni.
- Sürgős ügyben rendkívüli közgyűlés esetén a meghívó 8 napon belül is kézbesíthető és a közgyűlés összehívható.
- A meghívónak tartalmaznia kell a közgyűlésen elnöklő személy, a közgyűlési jegyzőkönyv vezetője és a jegyzőkönyvet hitelesítő két tulajdonostárs megválasztására, valamint a szavazásra előterjesztett napirendeket.
- A Közgyűlés napirendjére a Közös Képviselői munkát ténylegesen ellátó személynél bármelyik tulajdonos javaslatot tehet írásban (postai úton) vagy elektronikus formában (e-mail).
- A Közös Képviselőnek kötelező kikérnie a tervezett napirenddel kapcsolatban a Számvizsgáló Bizottság véleményét, továbbá a Számvizsgáló Bizottságnak az esetleges további napirendi pontokra, határozati tervekre vonatkozó javaslatát.
- A meghirdetett napirendben nem szereplő ügyben érvényes határozatot hozni nem lehet.
- A Közgyűlésen az elnöklés joga a megválasztott Közös Képviselőt, távolléte vagy betegsége esetén a tulajdonosok részéről a Közgyűlés által kijelölt és megszavazott levezető elnököt illeti meg.
- Azok a tulajdonostársak, akik külön tulajdonként valamely albetétben felvett ingatlanilletőség közös tulajdonosai, szavazatukat együttesen - ha pedig a Közgyűlésen nem maguk vesznek részt, csak meghatalmazottjuk útján - gyakorolhatják. A külön tulajdoni albetétben felvett ingatlanilletőség közös tulajdonosai közül bármelyik tulajdonostárs - külön meghatalmazás nélkül - gyakorolhatja az albetétben felvett ingatlanilletőséget megillető szavazati jogát.
- Közgyűlést szükség szerint - de legalább évente egyszer - kell tartani. Az éves elszámolásról, a költségvetés megállapításáról szóló Közgyűlést minden év május 31-ig kell megtartani.
- Kötelező a Közgyűlés összehívása, ha azt a tulajdoni hányad 1/10-ed részével rendelkező tulajdonostársak a napirend és az ok megjelölésével írásban kérték. Ha a kérést a Közös Képviselő 30 napon belül nem teljesíti, az összehívást kérő tulajdonostársak vagy az általuk megbízott személy a Közgyűlést összehívhatja.
1.3. A Közgyűlés határozatképessége és határozatai
- A Közgyűlés határozatképességéhez szükséges, hogy azon 50% feletti tulajdoni részarány képviselve legyen. A Közgyűlésen a tulajdonostársak jogaikat írásbeli meghatalmazásukkal rendelkező meghatalmazott személy útján is gyakorolhatják.
- Ha a Közgyűlés a meghirdetett időpontban nem határozatképes vagy a Közgyűlés megnyitását követően határozatképtelenné vált, úgy a megismételt közgyűlést a határozatképtelen közgyűlést követő 15 napon belüli időpontban, az eredetivel azonos napirendi pontokkal kell összehívni. A határozatképességet a Közgyűlés megnyitását követően, továbbá minden egyes határozati javaslatról történő szavazást megelőzően a levezető elnök és a jegyzőkönyvvezető állapítják meg.
- A megismételt Közgyűlés az eredeti közgyűlés meghívójában az eredeti Közgyűlés határozatképességétől függő feltétellel is kitűzhető. A megismételt Közgyűlés a jelenlevők tulajdoni hányadára való tekintet nélkül határozatképes, kivéve az olyan ügyekben, amelyekben a törvény a tulajdonostársak összes tulajdoni hányada alapján számított meghatározott arányát követeli meg a határozat elfogadásához -, ennek hiányában a kérdésben határozat nem hozható. Ezt a körülményt a meghívóban fel kell tüntetni.
- A Közgyűlésen a tulajdonostársakat tulajdoni hányaduk szerinti szavazati jog illeti meg. Amennyiben egy önálló albetét tulajdonosai között az adott kérdésben véleményeltérés van, kötelesek erre a körülményre a levezető elnök figyelmét a szavazás megkezdése előtt felhívni.
- A haszonélvező a Közgyűlésen a tulajdonos helyett csak meghatalmazással szavazhat. Haszonélvező a tulajdonnal kapcsolatos rendelkezési joggal nem bír. Haszonélvező nem dönthet felújítás, beruházás ügyében.
- Valamennyi tulajdonostárs hozzájárulás és aláírása szükséges az Alapító Okirat megváltozatásához. Amennyiben az Alapító Okirattal, illetve annak módosításával a tulajdonosok 4/5-e egyetért és a kisebbségben maradt tulajdonosok a szavazás napjától, illetve az írásbeli szavazás esetén a 4/5-ös szavazási arány elérésétől számított 30 napon belül nem élnek keresetindítási jogukkal, az Alapító Okirat illetve annak módosítása életbe lép.
- A Közgyűlés az összes tulajdoni hányad szerinti legalább egyszerű szavazattöbbséggel meghozott határozatával:
- megtilthatja a külön tulajdonban lévő nem lakás céljára szolgáló helyiség használata, hasznosítása módjának megváltoztatását, ha az a társasház működését vagy a lakhatás nyugalmát zavarná. Ilyen jellegű tevékenység folytatásához minden esetben a Közgyűlés hozzájárulása szükséges.
- hozzájárulhat a nem lakás céljára szolgáló helyiség megváltoztatott használatához a lakhatás nyugalma - így különösen a zaj- és rezgésvédelem, illetőleg a lakókörnyezetet veszélyeztető más tevékenység megelőzése érdekében az erre vonatkozó külön jogszabályok előírásainak figyelembevételével kikötött feltétellel.
- elfogadja a Szervezeti és Működési Szabályzatot, illetve Házirendet
- Egyéb ügyekben a Közgyűlés határozatait a Közgyűlésen jelenlévő tulajdonosok tulajdoni hányad szerint számított egyszerű szavazattöbbségével hozza meg.
- Szavazategyenlőség esetén meg kell ismételni a szavazást. Ha ismét szavazategyenlőség következik be, akkor új Közgyűlést kell összehívni az adott napirendi ponttal.
- A Közgyűlésről határozatokat is tartalmazó jegyzőkönyvet kell vezetni, amelyet a közgyűlésen elnöklő személynek és két fő tulajdonosnak hitelesítenie kell.
- A Közgyűlésen elhangzottak - írásbeli jegyzőkönyv felvételével egyidejűleg - hanghordozó útján is rögzíthetők, ha a Közgyűlés arra felhatalmazást ad.
- Közgyűlési határozat írásban is meghozható, ha a közös képviselő a közgyűlési napirendre vonatkozó írásbeli határozati javaslatot a Számvizsgáló Bizottság írásbeli véleményének ismeretében a tulajdonostársaknak megküldi. A szavazati jog szabályai azonosak a Közgyűlésen történő szavazáséval.
Írásbeli szavazás lebonyolítása és a szavazási eredmény megállapításának szabályai:
- A Közös Képviselő a szavazás tárgyát képező témáról írásos tájékoztatót készít, amelyet a Számvizsgáló Bizottság írásban véleményez. Az írásos véleményt tartalmazó határozati javaslat mellé valamennyi tulajdonos szavazólapot kap, amelyen "igen", "nem", "tartózkodom" lehetőségek valamelyikét kell jól láthatóan megjelölni.
- A kitöltött és leadott szavazólap akkor érvényes, ha tartalmazza:
- a tulajdonos nevét, albetétjének számát és tulajdoni hányadának arányát
- a határozati javaslattal összefüggő egyértelmű választ (aláhúzással, beikszeléssel, stb.)
- a kitöltés időpontját
- a tulajdonos vagy meghatalmazottja aláírását
- A kitöltött szavazólapokat a szavazás leadásának határidejéig vissza kell juttatni a Közös Képviselőhöz. Amennyiben meghatalmazott jár el, a szavazólap leadásával egyidejűleg, annak mellékleteként csatolni kell az írásbeli meghatalmazást is.
- A beérkezett szavazatok összeszámlálását és összesítését a Számvizsgáló Bizottság a közös képviselővel együttesen végzi el, amelyről a helyszínen valamennyi összesítést végző személy aláírásával ellátott jegyzőkönyvet kell készíteni.
- Az írásbeli szavazás eredményét a Közös Képviselő - a szavazásra megjelölt határidőt követő 8 napon belül - írásban közli a tulajdonosokkal.
- Ha a Közgyűlés határozata jogszabály vagy az Alapító Okirat, illetőleg a Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezéseit sérti vagy a kisebbség jogos érdekeinek lényeges sérelmével jár, bármelyik tulajdonostárs keresettel kérheti a bíróságtól a határozat érvénytelenségének a megállapítását a határozat meghozatalától számított 60 napon belül. A kereset a határozat végrehajtását nem gátolja, a bíróság azonban a végrehajtást indokolt esetben felfüggesztheti.
2. Közös Képviselő
2.1. A Közös Képviselő jogállása és kötelezettségei
- A tulajdonostársak a közösség ügyeinek intézésére Közgyűlésükön Közös Képviselőt választanak.
- Közös Képviselő választása esetén megbízási szerződést a Közgyűlés által megbízott tulajdonosok vagy a választott Számvizsgáló Bizottság köt.
- Új Közös Képviselő megválasztása esetén átadás-átvételi jegyzőkönyvet kell felvenni az alábbi dokumentumokról:
- a társasház pénzügyi bizonylatai
- műszaki dokumentumok
- a társasház működésével kapcsolatos szerződések
- levelezések és egyéb iratok
2.2 A Közös Képviselő jogkörében eljárva köteles:
- a Közgyűlés határozatait előkészíteni és végrehajtani, gondoskodva arról, hogy azok megfeleljenek az Alapító Okirat és jelen Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezéseinek
- minden szükséges intézkedést megtenni az épület állagmegőrzése, felújítása és biztonságos üzemeltetése érdekében
- közölni és beszedni tulajdonostársakat terhelő közös költséghez való hozzájárulás összegét, a Közgyűlés által megszavazott egyéb kötelezettségeket és érvényesíteni a közösség ezzel kapcsolatos igényeit (lásd 2.2. pont)
- a közös telek és a közös tulajdonban maradó épületrészek, területek, felszerelések és berendezések kezelésével és karbantartásával kapcsolatos ügyek intézése
- a Közös Képviselő köteles a Közgyűlés határozatairól és a határozatok végrehajtásáról nyilvántartást (a továbbiakban: Közgyűlési Határozatok Könyve) vezetni
- a tulajdonosokat terhelő közös költséghez való hozzájárulás összegéről tájékoztatást adni, a beszedésről gondoskodni, tartozás esetén a közösség érdekeit érvényesíteni
- a hozzá intézett írásos kérdésekre, beadványokra (levél, fax, e-mail) maximum 8 napos határidővel érdemi választ adni
- elérhetőségét (vonalas szám, mobil, fax, e-mail) illetve az akadályoztatás/változás esetén elérhető személy elérhetőségét a Társasház hirdetőjén közzétenni
- az új tulajdonosok figyelmét az SzMSz-re a Házirendre, és különösen a közös költség fizetésére és a fizetéssel kapcsolatos szabályokra felhívni A Közös Képviselő éves elszámolást köteles készíteni, amelynek tartalmaznia kell a számviteli szabályok szerinti könyvvezetés és beszámoló alapján:
- a tervezett és tényleges kiadásokat költségnemenként és a közös költség megosztásának a Szervezeti és Működési Szabályzatban megállapított szabálya szerinti bontásban, ezen belül az üzemeltetési kiadásokat, valamint a karbantartásokat és a felújításokat az elvégzett munkák részletezésében
- a tervezett és tényleges bevételeket források szerint, ideértve a közösség javára még nem teljesített - lejárt - követelések részletezését
- az a) - b) pont különbségének záróegyenlegét a pénzkészletek kezelési helye szerint részletezve
- a tárgyévhez tartozó, a közösség egészét terhelő kötelezettségeket
- a közös költséghez való hozzájárulás előírását és teljesítését - a tulajdonostársak nevének feltüntetésével
- a Közgyűlés által külön határozatban megállapított összeget várhatóan meghaladó munkák esetén legalább három kivitelező ajánlatát beszerezni
- a tulajdonosokat terhelő, külön tulajdonuk használatát érintő bejelentési kötelezettségük alapján bejelentett adatokról az adatkezelési szabályok betartásával nyilvántartás vezetni
- a Társasház iratainak (jegyzőkönyvek, Közgyűlési Határozatok Könyve, peres anyagok) a közte és a Társasház között keletkező jogviszony kezdetétől papír formában és elektronikusan történő kezelése, megőrzése továbbítása a Számvizsgáló Bizottság részére. Konzultálás a tulajdonosok számára történő lehetővé tétele.
- a Házirend és a Tűzvédelmi Szabályzat kifüggesztése és a kifüggesztett anyag olvashatóságának időszakonkénti ellenőrzése, a kifüggesztett anyag szükség szerint pótlása
- a külön tulajdont érintő tulajdonos változás esetén - a tulajdonos kérésére - a Közös képviselő köteles írásbeli nyilatkozatot adni a közös költség tartozásról (ha tartozás áll fenn, a nyilatkozatban a hátralék összegét is meg kell jelölni)
2.3. Eljárás észrevétel, panasz esetén a Közös képviselő intézkedésének megváltoztatása
- A Közös képviselő intézkedése ellen a tulajdonos a Közös képviselőhöz vagy a Számvizsgáló Bizottsághoz fordulhat.
- Az írásban benyújtott észrevétel, panasz esetén a Közös képviselő maximum 8 napos határidővel köteles érdemi választ adni.
- A Közös képviselő jogkörében eljárva történt intézkedését csak a Közgyűlés változtathatja meg.
- A tulajdonos nem adhat utasítást a Közös képviselőnek.
2.4. A Közös Képviselő jogosítványai
- A Közös Képviselő külön közgyűlési határozat nélkül is saját hatáskörében jogosult a közös költséghez való hozzájárulás befizetésével legalább kéthavi tartozás esetén a tartozó tulajdonost írásban felszólítani (ajánlott + tértivevényes levélben), amennyiben ez eredménytelen marad, fizetési meghagyást kibocsátani szükség szerint jogi képviselő bevonásával, majd végrehajtási eljárás megindítását kérelmezni Továbbá három havi hátralékba került tulajdonostárs a Közös Képviselő jogosult külön tulajdonának jelzáloggal való megterhelésének elrendelésére, a hátralék megfizetésének biztosítékául.
- Ha egy tulajdonosnak (magánszemély, vállalkozó, cég) a társasházban több lakása, illetve nem lakás céljára szolgáló olyan albetéte van, ami jelzálogjog bejegyzésre alkalmas és közös költség, illetve, ha egyéb - társasház felé fennálló - hátralékkal adta el az ingatlanát, akkor a fennálló hátralékot, illetve ügyvédi, jogi, késedelmi költségeket a még tulajdonában lévő másik ingatlanra lehet terheltetni és kérni a végrehajtást, illetve jelzálogjog bejegyzést.
- A közös költség, felújítási alap, illetve az eseti célbefizetés meg nem fizetéséből keletkezett hátralék behajtásával kapcsolatban keletkezett mindennemű eljárási költség, adminisztrációs költség, ügyvédi költség, eljárási illeték, végrehajtói díj, stb. a hátralékos tulajdonost terheli.
- A jelzálog bejegyzéssel kapcsolatos Közös Képviselő rendelkezését közokiratba vagy ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratba kell foglalni és azt a hátralékos tulajdonostárs részére a jogorvoslati lehetőség feltüntetésével kézbesíteni kell.
- Ennek keretében tájékoztatást kell adni arról, hogy keresettel élhet bíróságnál és kérheti:
- a bejegyzés törlését és az eredeti állapot visszaállítását érvénytelenség címén, akinek a nyilvántartott jogát a bejegyzés sérti
- a bejegyzés törlését az érdekelt, aki bizonyítja, hogy a bejegyzett jog elévült vagy megszűnt, illetőleg a nyilvántartott tény megváltozott
- a bejegyzés kiigazítását, aki a téves bejegyzés folytán sérelmet szenvedett
- A jelzálogjog bejegyzésével kapcsolatos egyéb szabályok:
- a bejegyzés elrendelése újabb három hónapot meghaladó hátralékonként megismételhető
- ha a bejegyzés alapjául szolgáló hátralékot kiegyenlítették, a Közös Képviselő a jelzálogjog törléséhez szükséges engedélyt köteles 8 napon belül kiadni
- A Közös Képviselő nyilvántartást vezet(het) az alábbiakról:
- a tulajdonos változás ténye, annak időpontja
- amennyiben a tulajdonos nem tartózkodik állandóan a lakásban vagy bérbe adja azt, köteles a Közös Képviselőnek megadni a levelezési címét, illetve az elérhetőségét. Ellenkező esetben a tulajdonos felkutatása érdekében tett intézkedések költségei a tulajdonost terhelik.
- A Közös Képviselő köteles az évzáró Közgyűlés elé terjeszteni minden hátralékba került tulajdonos nevét, a hátralék összegét és ismertetni a hátralék rendezése tárgyában tett intézkedéseket.
- A Közös Képviselő jogosult a közösség képviseletének ellátására bíróság és más hatóság előtt. E jogkörének korlátozása harmadik személlyel szemben hatálytalan.
- A Közös képviselő jogosult kezelni a tulajdonosok adatait, így különösen nevük, címük, elektronikus elérhetőségük (e-mail címük). A nyilvántartásba vett adatokról kizárólag a közüzemi szolgáltató, valamint a bíróság részére adhat tájékoztatást.
- A Közös képviselő saját jogkörében eljárva részletfizetési megállapodást köthet azzal a tulajdonossal, bejelentett bérlővel és haszonélvezővel, akinek hátraléka és fizetési nehézségei vannak és, aki ezt kéri. A megállapodás maximum 12 hónapra szólhat és ugyannak a személynek évente maximum 1 alkalommal adható. A megállapodásnak tartalmaznia kell a részletek fizetésének pontos határnapját, továbbá a Polgári Törvénykönyvben meghatározott mértékű késedelmi kamat megfizetésének előírását és azt a kitételt, hogy a megállapított részlet elmulasztása esetén ismét a teljes tartozás esedékessé válik. A részletfizetési megállapodás megkötéséről a Közös képviselőnek a Számvizsgáló bizottság felé tájékoztatási kötelezettsége van.
- A Közös Képviselő jogosult a társasház bankszámlája felett rendelkezni utalványozói jogkörrel.
- A Közös Képviselő hatáskörére minden egyéb itt nem szabályozott kérdésben, valamint harmadik személyekkel szemben a 2003. évi CXXXIII. sz. Ttv. rendelkezései vonatkoznak.
2.5. A Közös Képviselő tevékenységének ellátásával összefüggő kizárási szempontok
Nem lehet Közös Képviselő:
- az a személy, akit bűncselekmény elkövetése miatt jogerősen szabadságvesztésre ítéltek, amíg a büntetett előélethez fűződő hátrányos jogkövetelmények alól nem mentesül
- az a személy, akit ilyen tevékenységtől jogerős bírói ítélettel eltiltottak, az eltiltó ítélet hatálya alatt
- az a természetes személy vagy gazdálkodó szervezet, aki, illetőleg amely ilyen tevékenységével összefüggően keletkezett, jogerősen megállapított fizetési kötelezettségének nem tett eleget
- az, aki a gazdasági társaságokról szóló törvény alapján vezető tisztségviselő nem lehet
2.6. A Közös Képviselő és a Számvizsgáló Bizottság kapcsolata
- A Közös Képviselő köteles a Számvizsgáló Bizottsággal együttműködni és részére a kért felvilágosítást megadni.
- A Számvizsgáló Bizottság a Közös Képviselő munkáját nem irányíthatja, egymással egyetértésben kell, hogy működjenek és ellássák a Társasházzal összefüggő műszaki, pénzügyi és általános feladatokat.
- A Számvizsgáló Bizottság egyéb, a Közös Képviselővel összefüggő jogosítványait a 3. fejezet tartalmazza.
- A Közgyűlés által megbízandó személyek megválasztásakor az összeférhetetlenségi szabályokra tekintettel kell lenni.
3. A Számvizsgáló Bizottság
3.1. A Számvizsgáló Bizottság jogállása, összetétele
- A Számvizsgáló Bizottság tagjait a Közgyűlés választja meg és hívhatja vissza.
- A Számvizsgáló Bizottság tagjai korlátozás nélkül újraválaszthatók.
- A Számvizsgáló Bizottság tagjainak száma legalább 3 fő
- A Számvizsgáló Bizottság tagjai közül választja meg elnökét,
- A Számvizsgáló Bizottság döntéseit
- írásos (ideértve az e-mailen történő döntést) szavazás esetén a létszámnak megfelelő,
- ülésen történő szavazás esetén a jelenlévők számának megfelelő
egyszegyszerű szótöbbséggel hozza meg.
- A Számvizsgáló Bizottság munkájáról a Közgyűlésnek köteles beszámolni. Ellenőrzéseit a törvény előírása szerint végezheti, a vizsgált tételeket ellenjegyezheti.
- A Számvizsgáló Bizottságot betekintési jog illeti meg a Társasház irataiba.
- A Közgyűlés által megbízandó személyek megválasztásakor az összeférhetetlenségi szabályokra tekintettel kell lenni.
3.2. A Számvizsgáló Bizottság hatásköre, jogosítványai
3.2.1. A Közgyűléssel összefüggő jogosítványai
- Összehívja a Közgyűlést, ha a Közös Képviselő az erre vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget.
- A Közgyűlés elé terjeszti javaslatait, így különösen a költségvetés és az elszámolás kérdésében.
- Működéséről a Közgyűlésnek szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal a beszámoló Közgyűlésen beszámol.
- javaslatot tehet a Közgyűlés napirendi pontjaira és határozat-terveire.
- egyetértése esetén hozzájárulását adja az azonnali beavatkozást nem igénylő munkák megrendeléséhez
- A Közös képviselő jogkörét meghaladó intézkedése esetén a Számvizsgáló Bizottság az intézkedés megváltoztatására kérheti a Közös képviselőt. Ha az észrevétel nyomán Közös képviselő a Számvizsgáló Bizottság által kitűzött határidőre sem változtat intézkedésén, úgy, a tulajdonosok 1/10 tulajdoni hányada rendkívüli Közgyűlés összehívását kezdeményezheti
3.2.2. A Közös Képviselővel összefüggő jogosítványai
- Bármikor ellenőrizheti a Közös Képviselő munkáját a Ttv. előírása alapján.
- Vizsgálatokat végezhet a Közös Képviselő számviteli és pénzkezelési tevékenységével összefüggésben.
- Javaslatot tehet a Közös Képviselő díjazására.
- A Közös Képviselő a közüzemi és rendszeres havi díjakon kívül 100.000 Ft-ot meghaladó kötelezettségvállalása csak az SZB tagok jóváhagyásával történhet. 400.000 Ft felett a Társasház Közgyűlésének jóváhagyásával történik döntés.
- A Számvizsgáló Bizottság kijelölt tagja a Közös Képviselő által a társasház bankszámlája felett utalványozott tételeket jóváhagyni jogosult.
IV. Tulajdoni viszonyok
1. Külön tulajdonnal kapcsolatos jogok és kötelezettségek
- A tulajdonostársak az önálló albetétek vonatkozásában nem kívánnak élni a törvényben biztosított elővásárlási jogukkal, előbérleti jogukról lemondanak.
- A külön tulajdoni illetőséghez tartozó építményrészt annak minden tulajdontársa használhatja és a használatot akár bérlet útján vagy más módon felelősség mellett átengedheti. A használat, illetve annak átengedése azonban minden esetben csak rendeltetésszerűen és a társasház többi tulajdonostársának sérelme nélkül történhet és az nem mentesít a tulajdonosi kötelezettségének teljesítése alól.
- A tulajdonostársak kötelesek gondoskodni a tulajdoni illetőségükhöz tartozó épületrészek karbantartásáról, meghibásodás esetén pedig a hibák javításáról. A tulajdonostársak a saját költségükön elvégzendő javítási munkálatok közül azokat, amelyek az épület vagy a tulajdonostársak lakásainak állagát veszélyeztetik, soron kívül tartoznak elvégeztetni. E kötelezettség elmulasztása esetén a Közös Képviselő jogosult az állagmegőrző javítási munka elvégzéséről a társasház közös költsége terhére intézkedni, majd a javítási költséget a mulasztó tulajdonostárstól behajtani.
- A tulajdonostárs köteles lehetővé tenni és tűrni, hogy a külön tulajdonú lakásába és nem lakás céljára szolgáló helyiségbe a Közös Képviselő ellenőrzés céljából (pl. rovarirtás, mellékmérők ellenőrzése) időben (az értesítést követő 15 napon belül) bejuthasson a tulajdonostárs, a bentlakók szükségtelen háborítása nélkül. Ennek megtagadása kárfelelősség viselését vonhatja maga után.
- A tulajdonostárs köteles a Közös Képviselőnek bejelenteni a külön tulajdona tekintetében a tulajdonosváltozást vagy az adatváltozást követő 30 napon belül
- saját és a külön tulajdonát bérlő, használó személy lakcímét (tartózkodási helyét) és az ingatlan-nyilvántartásban bárki által megtekinthető személyes adatát, illetőleg a jogi személy nyilvános adatát
- haszonélvezettel terhelt tulajdon esetében a haszonélvező személy nevét
- huzamosabb távolléte esetén megbízottjának (meghatalmazottjának) nevét és lakcímét
- továbbá elektronikus elérhetőségét (e-mail címét).
- A fent említett bejelentést a birtokbavétel, illetőleg a tulajdonjog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzését követő 30 napon belül kell megtenni.
- Jelen SZMSZ felhatalmazza a Közös Képviselőt, hogy fenti b) pontban említett adatokról nyilvántartást vezessen.
- Amennyiben sem az új tulajdonos és sem az eladó tulajdonos nem tisztázza az adott albetét közös költség egyenlegét és az albetét közös költség és egyéb a társasházzal szembeni tartozással kerül eladásra, a közös költség tartozásért az eladó és a vevő egyetemlegesen felel.
- A tulajdonostársak kölcsönösen kötelezik magukat, hogy valamennyi tulajdonostárs előzetes beleegyezése hiányában tartózkodni fognak lakásukon vagy üzletükben olyan változtatásoktól, amelyet a 2003. CXXXIII. törvény értelmében csak a többi tulajdonostárs beleegyezésével lehet végrehajtani.
- Kötelezik magukat ezen felül a tulajdonostársak arra is, hogy lakásukban, üzletükben vagy pedig lakásukat, üzletüket érintő építési engedélyhez kötött átalakításokról és változtatásokról - azok végrehajtása előtt - tulajdonostársaikat a Közös Képviselő útján előzetesen értesítik annak érdekében, hogy megállapíthassák, hogy nem sérti-e a tervezett átalakítás, illetve változtatás az épület állagát és nem sérti-e más tulajdonostárs érdekét. Bármely tulajdonos által végzendő átalakítás csak abban az esetben végezhető el, ha az nem veszélyezteti az épület állagát.
- Amennyiben az ilyen változtatás ellen bármelyik tulajdonostárs - az értesítés vételét követően legkésőbb 5 napon belül - a Közös Képviselő útján a változtatást kívánó tulajdonostársnál tiltakozást jelent be, az utóbbi a tervezett változtatást csak akkor hajthatja végre, ha ahhoz legkésőbb a tiltakozás bejelentését követő 15 napon belül összehívott Közgyűlés az összes tulajdoni hányad 50 % feletti arányú szavazattöbbséggel hozzájárul.
- Az a tulajdonostárs, aki külön tulajdonában a szükséges hozzájárulás nélkül vagy jogszabályellenesen változtatásokat végez (ennek időpontjától függetlenül), minden ebből eredő kárért anyagi felelősséggel tartozik.
- Jogi eljárást a Közös Képviselő az esettel kapcsolatban meghozott közgyűlési határozat szerint köteles elindítani.
- A Közgyűlés egyszerű szavazattöbbséggel hozott határozatával megtilthatja a külön tulajdonba lévő nem lakás céljára szolgáló helyiség használata, hasznosítása módjának megváltoztatását, ha az a társasház működését vagy a lakhatás nyugalmát zavarná.
- Ha a lakóépületben lévő nem lakás céljára szolgáló helyiség megváltoztatott használata jogszabályban meghatározott engedélyhez kötött tevékenységhez szükséges, az illetékes hatóság felhívására a Közgyűlésnek 30 napon belül dönteni kell az engedély kiadásához szükséges hozzájárulás megadásához. Amennyiben a Közgyűlés az adott határidőn belül nem hoz tiltó határozatot, a hatóság az engedélyt kiadhatja.
- Szükséghelyzet esetén (pl.: csőtörés, gázszivárgás) a Közös Képviselőnek a távollévő tulajdonába (bérleményébe) való bejutáshoz értesítenie kell a rendőrséget és az elhárítást végző szervezetet, valamint biztosítani kell az ingatlan őrzését vagy megfelelő lezárását. A bejutás, lezárás körülményeiről két tanúval aláírt jegyzőkönyvet kell felvenni. A költségek a saját hibájából szükséghelyzetet okozó tulajdonost (vagy bérlőt, haszonélvezőt) terhelik.
2. Közös tulajdon
- A közös tulajdonú ingatlanrészeken tilos olyan változtatást elvégezni, amely a külön tulajdonú ingatlan vagy más közös tulajdonú ingatlanrész állagát sértheti.
- A társasház mind külső, mind belső egysége esztétikai hatásának fenntartása mindegyik tulajdonostárs érdeke, ezért az épület külső egységes képének megváltoztatásához a ház falain, kertjében tábla, hirdetmény elhelyezéséhez a tulajdonostársak 4/5 arányú hozzájárulása szükséges. Közös belső területekre (nem saját portálon, hanem közösségi térben) reklámtábla, hirdetés csak az összes tulajdonos 50% feletti beleegyezésével helyezhető el, amelynek esetleges bérleti díj kötelezettségét a Közgyűlés határozza meg az összes tulajdonos min. 50% feletti arányú határozatával.
- A közös tulajdonban maradó épületrészeket, felszereléseket és berendezéseket mindegyik tulajdonostárs - a többi tulajdonostársat megillető használat sérelme nélkül - rendeltetésszerűen használhatja.
- Egyik tulajdonostárs használati jogát sem lehet hozzájárulása nélkül korlátozni vagy elvonni. A használat során azonban egyik tulajdonostárs sem lépheti túl az ésszerű szükségesség mértékét.
- A közös tulajdonban maradó építményrészeket, felszereléseivel és berendezéseivel együtt mindennemű kár esetére biztosítani kell. A biztosítási díj a tulajdonos társakat tulajdoni illetőségük arányában terheli. A kár bekövetkezése esetén a kapott kártérítési összeget az épületrészekben és a felszerelési, berendezési tárgyakban esett kár helyreállítására kell fordítani.
- Amennyiben valamely közös tulajdonban maradó épületrész, felszerelés vagy berendezés megrongálódik, helyreállításáról haladéktalanul gondoskodni kell.
- Ha a helyreállítás költsége a biztosító által nyújtott térítésből nem nyerne fedezetet, az üzemeltetési számlán lévő pénzösszegből kerül pótlásra. A többletköltségeket a tulajdonostársak tulajdoni illetőségük arányában viselik. Amennyiben a bekövetkezett kárért a biztosító nem felel vagy a károsodás természetes elhasználódásból ered, úgy a helyreállítás, illetve a javítás költségei a tulajdonostársakat tulajdoni illetőségük arányában terhelik.
- Az olyan kárt azonban, amelyet valamelyik tulajdonostárs a közös tulajdonban álló épületrészekben, stb. felróhatóan vagy rendeltetésellenes használattal okozott, az illető tulajdonostárs köteles megtéríteni. A kárt okozó és azt meg nem térítő tulajdonossal szemben a Közös Képviselő ugyanúgy jár el, mint a közös költség tartozás esetén.
3. A közös költség viselésének szabályai
- Az üzemeltetési kiadásokkal kapcsolatban a költségek viseléséről és megosztásáról a tulajdonosközösség az alábbiak szerint rendelkezik.
- A közös épületrészek, felszerelések és berendezések, közös tér, lépcsőház fenntartási költségeit, közterheit és közüzemi díjait, továbbá a karbantartásukhoz vagy helyreállításukhoz szükséges költségeket a tulajdonosok tulajdoni hányad szerinti felosztásban viselik.
- Víz- és csatornadíj elszámolása:
A vízórákkal rendelkező tulajdonosok fogyasztásaikat közvetlenül a szolgáltatók felé fizetik.
Azoknak a tulajdonosoknak, akiknek nincsen vízórájuk a Közgyűlés minden évben meghatározza a vízfogyasztás után fizetendő összeget.
- Egyes albetétek esetében a közös költség megállapításánál az alábbi költségkomponensek vehetők figyelembe:
- Szemétdíj, épületbiztosítás, közös áram, közös tulajdonú épületgépészeti és épületszerkezeti egységek karbantartása, hibaelhárítása, felújítása, duguláselhárítás, technikai vízfogyasztás és csatornadíj, közös képviselet díja, kéményseprési (kémény felülvizsgálati díj), jogi kiadások (perilletékek, ügyvédi költségek), anyagköltségek, ügyviteli-anyag költségek.
- Azoknál az albetéteknél, amelyeknél a tevékenységből adódóan a keletkező szemét, hulladék mennyisége jelentősen meghaladja a többi albetét hulladékának mennyiségét, köteles kizárólagosan viselni az általa termelt többletszemét elszállíttatásának költségét. Ennek rendezése oly módon történik, hogy a Közös Képviselet az illető tulajdonos (magánszemély, vállalkozó vagy cég) számára külön további szeméttartályt rendel, amelynek ürítési költségei kizárólagosan azt az albetétet terhelik, amelynek részére a többlet szemetes megrendelésre került.
- A tulajdoni hányaddal egyenes összefüggésben nem álló tétel lehet például a felújítások, korszerűsítések, rendkívüli befizetések, garanciális javítások és egyéb munkák díja/költsége, amelyeknél a díj/költség mértéke jellemzően az albetétek számától és nem a tulajdon nagyságától függ, amennyiben erről közgyűlési határozat rendelkezik.
- A Közgyűlés által megszavazott rendkívüli befizetéseket (pl. felújítás, karbantartás költsége stb.) a határozatban megjelölt időpontig teljesíteni kell. Elmaradás esetén a hátralékos tulajdonostárs az esedékességtől a kifizetés napjáig késedelmi kamat megfizetésére köteles.
- A felszólítás költsége a hátralékos tulajdonost terheli.
- A Közgyűlés által megállapított közös költséget minden tulajdonostárs tartozik legkésőbb a tárgyhónap 15-ig befizetni a társasház számlájára. Késedelmes befizetés esetén a tartozás összegét a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat terheli a határidőt követő naptól számítottan.
- A befizetés módjai:
- banki átutalás formájában
- a számlavezető bank bármelyik fiókjában a társasház számlájára történő befizetéssel
- A közös költség befizetést akkor is teljesíteni kell, ha a tulajdonostárs nem tartózkodik állandó jelleggel a lakásban. Ha a külön tulajdonban bérlő, illetve használó lakik, a fizetési kötelezettség abban az esetben is a tulajdonost terheli.
- A lakásnak nem lakás céljára szolgáló részleges illetve teljes használata esetén - a tevékenység gyakorlásának vizsgálata alapján - a Közgyűlés dönthet a közös költséghez való hozzájárulás mértékének emeléséről (pl. az "ügyfélforgalom" miatt megemelkedett energiafogyasztás, szemétszállítás, megnövekedett takarítási költség, amortizáció, stb.).
- A tulajdonosok megállapodnak abban, hogy felújítási (vagy elkülönített) alapot létesítenek, amelynek tulajdonosonkénti havi fizetendő összegét a Közgyűlés állapítja meg. A megállapított összeget havonta a közös költségben fizetik be. Ha a befizetés nem nyújt fedezetet a közös költségre és a felújítási (vagy elkülönített) alap együttes összegére, akkor a befizetést elsősorban a felújítási (vagy elkülönített) alap javára kell elszámolni.
V. Záró rendelkezések
Jelen Szervezeti és Működési Szabályzatot a Közgyűlés fogadta el az összes tulajdoni hányad szerinti legalább egyszerű szavazattöbbségű határozatával, módosítására is ezt a rendelkezést kell alkalmazni. Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat hatályos 2016. április 9-től.
Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat az ingatlan-nyilvántartási iratok részét képezi.
Az Alapító Okirat azon rendelkezései, amelyek ezen Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezéseitől eltérnek vagy azzal ellentétesek, a Szervezeti és Működési Szabályzatot elfogadó közgyűlési határozat meghozatalának napjától továbbra is érvényben maradnak.
A Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezései a társasház mindenkori tulajdonosaira kiterjednek. Bármelyik tulajdonostárs külön vagyonának elidegenítése esetén az új tulajdonos köteles ennek elfogadásáról a szerződésben vagy külön okiratban írásbeli nyilatkozatot tenni.
Bérlőváltás esetén a tulajdonos köteles az új bérlőjével ismertetni az SZMSZ-t és a házirendet, amelynek megtörténtét a bérlő írásos elismerő nyilatkozatával kell igazolni.
Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat 1. sz. mellékletét képezi a Házirend, amelyek a Földhivatalba történő beadás napjától hatályosak.
Budapest, 2016. április 8.
.................................................................... ....................................................................
Levezető elnök Jegyzőkönyvvezető
..................................................................... ......................................................................
Jegyzőkönyvhitelesítő Jegyzőkönyvhitelesítő