SZMSZ

SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT

és

HÁZIREND

1091 Budapest Ifjúmunkás u. 10.

Társasház

Hrsz: 38236/203

Budapest, 2016. 04. 08.


1091 Budapest, Ifjúmunkás u. 10. Társasház

SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA

A Társasház 2016. április 8-án megtartott 7. napirendi pontként meghozott közgyűlési határozatával a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (Ttv.) felhatalmazási alapján a Társasház Szervezeti és Működési Szabályzatát a következők szerint alkotja meg:

Tartalomjegyzék

I. Általános adatok. 4

II. A Társasház szervezete. 4

III. A Társasház ügyintéző szervei, működési rendje és hatásköre. 4

1. A Közgyűlés. 4

1.1. A Közgyűlés határoz. 4

1.2. A közgyűlés működési rendje. 5

1.3. A Közgyűlés határozatképessége és határozatai 6

2. Közös Képviselő. 7

2.1. A Közös Képviselő jogállása és kötelezettségei 7

2.2 A Közös Képviselő jogkörében eljárva köteles: 8

2.3. Eljárás észrevétel, panasz esetén a Közös képviselő intézkedésének megváltoztatása. 9

2.4. A Közös Képviselő jogosítványai 9

2.5. A Közös Képviselő tevékenységének ellátásával összefüggő kizárási szempontok. 10

2.6. A Közös Képviselő és a Számvizsgáló Bizottság kapcsolata. 11

3. A Számvizsgáló Bizottság. 11

3.1. A Számvizsgáló Bizottság jogállása, összetétele. 11

3.2. A Számvizsgáló Bizottság hatásköre, jogosítványai 11

3.2.1. A Közgyűléssel összefüggő jogosítványai 11

3.2.2. A Közös Képviselővel összefüggő jogosítványai 12

IV. Tulajdoni viszonyok. 12

1. Külön tulajdonnal kapcsolatos jogok és kötelezettségek. 12

2. Közös tulajdon. 14

3. A közös költség viselésének szabályai 14

V. Záró rendelkezések. 16

1. sz. melléklet. 17

HÁZIREND.. 17

I. A lakások házirendje. 17

II. A társasház (lakóépületrész) tisztasága és biztonsága. 18

III. A lakóépület állagvédelme. 20

IV. Közös használatra szolgáló helyiségek, területek használata, tárolási szabályok. 20

V. Állattartás. 21

VI. Szabálysértés. 21

Hatályba lépés. 23


I. Általános adatok

A Társasház neve: 1091 Budapest, Ifjúmunkás u. 10. Társasház

székhelye: 1091 Budapest, Ifjúmunkás u. 10.

Az ingatlan helyrajzi száma: 38236/203

II. A Társasház szervezete

Alapvető rendelkezések

A Közösség legfőbb döntéshozó szerve a tulajdonostársakból álló Közgyűlés.

A 2003. évi CXXXIII. törvény a társasházakról (a továbbiakban: Ttv.) alapján a felsorolt feladatok ellátására a Közösség Számvizsgáló Bizottságot választott.

A Társasház ügyeinek intézését a Közös Képviselő a Számvizsgáló Bizottsággal egyetértésben látja el.

III. A Társasház ügyintéző szervei, működési rendje és hatásköre

A Társasház szervei:

  • Közgyűlés
  • Közös Képviselő
  • Számvizsgáló Bizottság

1. A Közgyűlés

A Közgyűlésen valamennyi tulajdonostársnak - vagy távolléte esetén meghatalmazottjának - joga van megjelenni, valamint a határozatok meghozatalában részt venni.

1.1. A Közgyűlés határoz

  • a Közösség tulajdonában álló épületrészek használatáról, hasznosításáról, a berendezések, felszerelések fenntartásáról, karbantartásáról, az ingatlan, az épület felújításáról, a közösséget terhelő kötelezettségek elvállalásáról
  • arról a keretösszegről, amelyet a Közös Képviselő és a Számvizsgáló Bizottság (SZB) a Közgyűlés döntése nélkül is felhasználhat
  • a Közös Képviselő, valamint a Számvizsgáló Bizottság tagjainak megválasztásáról, felmentéséről, díjazásáról
  • az Alapító Okirat, illetve a jelen Szervezeti és Működési Szabályzat, házirend elfogadásáról, illetve módosításáról
  • a közös tulajdonban álló épületrészekkel kapcsolatos rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadásokról
  • a Társasház éves költségvetésének és elszámolásának elfogadásáról
  • a közös tulajdonrész megszüntetéséről, közös tulajdonú ingatlanrész értékesítésről, hasznosításáról, beépítéséről
  • a Közösséget terhelő kölcsönök és hitelek felvételéről
  • a Társasházat érintő peres ügyek indításáról, kivéve a közös költség beszedésével kapcsolatos ügyeket
  • a Közgyűlés levezető elnökének, a jegyzőkönyv vezetőjének és a jegyzőkönyvet hitelesítő két tulajdonostárs megválasztásáról
  • minden olyan ügyben, amelyet az Alapító Okirat vagy jelen Szervezeti és Működési Szabályzat nem utal a Közös Képviselő vagy a Számvizsgáló Bizottság hatáskörébe
  • a felújítási számlán lévő pénzkészlet felhasználásáról

1.2. A közgyűlés működési rendje

  • A Közgyűlést a Közös Képviselő hívja össze.
  • A közgyűlésre legkésőbb a közgyűlés időpontja előtt 8 nappal valamennyi tulajdonostársat írásban kell meghívni, amellyel egyidejűleg a meghívó egy példányát a társasházban jól látható helyen ki kell függeszteni. Az írásos meghívás történhet elektronikus (e-mail, fax) formában is, ebben az esetben is érvényesnek kell tekinteni.
  • Sürgős ügyben rendkívüli közgyűlés esetén a meghívó 8 napon belül is kézbesíthető és a közgyűlés összehívható.
  • A meghívónak tartalmaznia kell a közgyűlésen elnöklő személy, a közgyűlési jegyzőkönyv vezetője és a jegyzőkönyvet hitelesítő két tulajdonostárs megválasztására, valamint a szavazásra előterjesztett napirendeket.
  • A Közgyűlés napirendjére a Közös Képviselői munkát ténylegesen ellátó személynél bármelyik tulajdonos javaslatot tehet írásban (postai úton) vagy elektronikus formában (e-mail).
  • A Közös Képviselőnek kötelező kikérnie a tervezett napirenddel kapcsolatban a Számvizsgáló Bizottság véleményét, továbbá a Számvizsgáló Bizottságnak az esetleges további napirendi pontokra, határozati tervekre vonatkozó javaslatát.
  • A meghirdetett napirendben nem szereplő ügyben érvényes határozatot hozni nem lehet.
  • A Közgyűlésen az elnöklés joga a megválasztott Közös Képviselőt, távolléte vagy betegsége esetén a tulajdonosok részéről a Közgyűlés által kijelölt és megszavazott levezető elnököt illeti meg.
  • Azok a tulajdonostársak, akik külön tulajdonként valamely albetétben felvett ingatlanilletőség közös tulajdonosai, szavazatukat együttesen - ha pedig a Közgyűlésen nem maguk vesznek részt, csak meghatalmazottjuk útján - gyakorolhatják. A külön tulajdoni albetétben felvett ingatlanilletőség közös tulajdonosai közül bármelyik tulajdonostárs - külön meghatalmazás nélkül - gyakorolhatja az albetétben felvett ingatlanilletőséget megillető szavazati jogát.
  • Közgyűlést szükség szerint - de legalább évente egyszer - kell tartani. Az éves elszámolásról, a költségvetés megállapításáról szóló Közgyűlést minden év május 31-ig kell megtartani.
  • Kötelező a Közgyűlés összehívása, ha azt a tulajdoni hányad 1/10-ed részével rendelkező tulajdonostársak a napirend és az ok megjelölésével írásban kérték. Ha a kérést a Közös Képviselő 30 napon belül nem teljesíti, az összehívást kérő tulajdonostársak vagy az általuk megbízott személy a Közgyűlést összehívhatja.

1.3. A Közgyűlés határozatképessége és határozatai

  • A Közgyűlés határozatképességéhez szükséges, hogy azon 50% feletti tulajdoni részarány képviselve legyen. A Közgyűlésen a tulajdonostársak jogaikat írásbeli meghatalmazásukkal rendelkező meghatalmazott személy útján is gyakorolhatják.
  • Ha a Közgyűlés a meghirdetett időpontban nem határozatképes vagy a Közgyűlés megnyitását követően határozatképtelenné vált, úgy a megismételt közgyűlést a határozatképtelen közgyűlést követő 15 napon belüli időpontban, az eredetivel azonos napirendi pontokkal kell összehívni. A határozatképességet a Közgyűlés megnyitását követően, továbbá minden egyes határozati javaslatról történő szavazást megelőzően a levezető elnök és a jegyzőkönyvvezető állapítják meg.
  • A megismételt Közgyűlés az eredeti közgyűlés meghívójában az eredeti Közgyűlés határozatképességétől függő feltétellel is kitűzhető. A megismételt Közgyűlés a jelenlevők tulajdoni hányadára való tekintet nélkül határozatképes, kivéve az olyan ügyekben, amelyekben a törvény a tulajdonostársak összes tulajdoni hányada alapján számított meghatározott arányát követeli meg a határozat elfogadásához -, ennek hiányában a kérdésben határozat nem hozható. Ezt a körülményt a meghívóban fel kell tüntetni.
  • A Közgyűlésen a tulajdonostársakat tulajdoni hányaduk szerinti szavazati jog illeti meg. Amennyiben egy önálló albetét tulajdonosai között az adott kérdésben véleményeltérés van, kötelesek erre a körülményre a levezető elnök figyelmét a szavazás megkezdése előtt felhívni.
  • A haszonélvező a Közgyűlésen a tulajdonos helyett csak meghatalmazással szavazhat. Haszonélvező a tulajdonnal kapcsolatos rendelkezési joggal nem bír. Haszonélvező nem dönthet felújítás, beruházás ügyében.
  • Valamennyi tulajdonostárs hozzájárulás és aláírása szükséges az Alapító Okirat megváltozatásához. Amennyiben az Alapító Okirattal, illetve annak módosításával a tulajdonosok 4/5-e egyetért és a kisebbségben maradt tulajdonosok a szavazás napjától, illetve az írásbeli szavazás esetén a 4/5-ös szavazási arány elérésétől számított 30 napon belül nem élnek keresetindítási jogukkal, az Alapító Okirat illetve annak módosítása életbe lép.
  • A Közgyűlés az összes tulajdoni hányad szerinti legalább egyszerű szavazattöbbséggel meghozott határozatával:
  • megtilthatja a külön tulajdonban lévő nem lakás céljára szolgáló helyiség használata, hasznosítása módjának megváltoztatását, ha az a társasház működését vagy a lakhatás nyugalmát zavarná. Ilyen jellegű tevékenység folytatásához minden esetben a Közgyűlés hozzájárulása szükséges.
  • hozzájárulhat a nem lakás céljára szolgáló helyiség megváltoztatott használatához a lakhatás nyugalma - így különösen a zaj- és rezgésvédelem, illetőleg a lakókörnyezetet veszélyeztető más tevékenység megelőzése érdekében az erre vonatkozó külön jogszabályok előírásainak figyelembevételével kikötött feltétellel.
  • elfogadja a Szervezeti és Működési Szabályzatot, illetve Házirendet
  • Egyéb ügyekben a Közgyűlés határozatait a Közgyűlésen jelenlévő tulajdonosok tulajdoni hányad szerint számított egyszerű szavazattöbbségével hozza meg.
  • Szavazategyenlőség esetén meg kell ismételni a szavazást. Ha ismét szavazategyenlőség következik be, akkor új Közgyűlést kell összehívni az adott napirendi ponttal.
  • A Közgyűlésről határozatokat is tartalmazó jegyzőkönyvet kell vezetni, amelyet a közgyűlésen elnöklő személynek és két fő tulajdonosnak hitelesítenie kell.
  • A Közgyűlésen elhangzottak - írásbeli jegyzőkönyv felvételével egyidejűleg - hanghordozó útján is rögzíthetők, ha a Közgyűlés arra felhatalmazást ad.
  • Közgyűlési határozat írásban is meghozható, ha a közös képviselő a közgyűlési napirendre vonatkozó írásbeli határozati javaslatot a Számvizsgáló Bizottság írásbeli véleményének ismeretében a tulajdonostársaknak megküldi. A szavazati jog szabályai azonosak a Közgyűlésen történő szavazáséval.

Írásbeli szavazás lebonyolítása és a szavazási eredmény megállapításának szabályai:

  • A Közös Képviselő a szavazás tárgyát képező témáról írásos tájékoztatót készít, amelyet a Számvizsgáló Bizottság írásban véleményez. Az írásos véleményt tartalmazó határozati javaslat mellé valamennyi tulajdonos szavazólapot kap, amelyen "igen", "nem", "tartózkodom" lehetőségek valamelyikét kell jól láthatóan megjelölni.
  • A kitöltött és leadott szavazólap akkor érvényes, ha tartalmazza:
  • a tulajdonos nevét, albetétjének számát és tulajdoni hányadának arányát
  • a határozati javaslattal összefüggő egyértelmű választ (aláhúzással, beikszeléssel, stb.)
  • a kitöltés időpontját
  • a tulajdonos vagy meghatalmazottja aláírását
  • A kitöltött szavazólapokat a szavazás leadásának határidejéig vissza kell juttatni a Közös Képviselőhöz. Amennyiben meghatalmazott jár el, a szavazólap leadásával egyidejűleg, annak mellékleteként csatolni kell az írásbeli meghatalmazást is.
  • A beérkezett szavazatok összeszámlálását és összesítését a Számvizsgáló Bizottság a közös képviselővel együttesen végzi el, amelyről a helyszínen valamennyi összesítést végző személy aláírásával ellátott jegyzőkönyvet kell készíteni.
  • Az írásbeli szavazás eredményét a Közös Képviselő - a szavazásra megjelölt határidőt követő 8 napon belül - írásban közli a tulajdonosokkal.
  • Ha a Közgyűlés határozata jogszabály vagy az Alapító Okirat, illetőleg a Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezéseit sérti vagy a kisebbség jogos érdekeinek lényeges sérelmével jár, bármelyik tulajdonostárs keresettel kérheti a bíróságtól a határozat érvénytelenségének a megállapítását a határozat meghozatalától számított 60 napon belül. A kereset a határozat végrehajtását nem gátolja, a bíróság azonban a végrehajtást indokolt esetben felfüggesztheti.

2. Közös Képviselő

2.1. A Közös Képviselő jogállása és kötelezettségei

  • A tulajdonostársak a közösség ügyeinek intézésére Közgyűlésükön Közös Képviselőt választanak.
  • Közös Képviselő választása esetén megbízási szerződést a Közgyűlés által megbízott tulajdonosok vagy a választott Számvizsgáló Bizottság köt.
  • Új Közös Képviselő megválasztása esetén átadás-átvételi jegyzőkönyvet kell felvenni az alábbi dokumentumokról:
  • a társasház pénzügyi bizonylatai
  • műszaki dokumentumok
  • a társasház működésével kapcsolatos szerződések
  • levelezések és egyéb iratok

2.2 A Közös Képviselő jogkörében eljárva köteles:

  • a Közgyűlés határozatait előkészíteni és végrehajtani, gondoskodva arról, hogy azok megfeleljenek az Alapító Okirat és jelen Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezéseinek
  • minden szükséges intézkedést megtenni az épület állagmegőrzése, felújítása és biztonságos üzemeltetése érdekében
  • közölni és beszedni tulajdonostársakat terhelő közös költséghez való hozzájárulás összegét, a Közgyűlés által megszavazott egyéb kötelezettségeket és érvényesíteni a közösség ezzel kapcsolatos igényeit (lásd 2.2. pont)
  • a közös telek és a közös tulajdonban maradó épületrészek, területek, felszerelések és berendezések kezelésével és karbantartásával kapcsolatos ügyek intézése
  • a Közös Képviselő köteles a Közgyűlés határozatairól és a határozatok végrehajtásáról nyilvántartást (a továbbiakban: Közgyűlési Határozatok Könyve) vezetni
  • a tulajdonosokat terhelő közös költséghez való hozzájárulás összegéről tájékoztatást adni, a beszedésről gondoskodni, tartozás esetén a közösség érdekeit érvényesíteni
  • a hozzá intézett írásos kérdésekre, beadványokra (levél, fax, e-mail) maximum 8 napos határidővel érdemi választ adni
  • elérhetőségét (vonalas szám, mobil, fax, e-mail) illetve az akadályoztatás/változás esetén elérhető személy elérhetőségét a Társasház hirdetőjén közzétenni
  • az új tulajdonosok figyelmét az SzMSz-re a Házirendre, és különösen a közös költség fizetésére és a fizetéssel kapcsolatos szabályokra felhívni A Közös Képviselő éves elszámolást köteles készíteni, amelynek tartalmaznia kell a számviteli szabályok szerinti könyvvezetés és beszámoló alapján:
  • a tervezett és tényleges kiadásokat költségnemenként és a közös költség megosztásának a Szervezeti és Működési Szabályzatban megállapított szabálya szerinti bontásban, ezen belül az üzemeltetési kiadásokat, valamint a karbantartásokat és a felújításokat az elvégzett munkák részletezésében
  • a tervezett és tényleges bevételeket források szerint, ideértve a közösség javára még nem teljesített - lejárt - követelések részletezését
  • az a) - b) pont különbségének záróegyenlegét a pénzkészletek kezelési helye szerint részletezve
  • a tárgyévhez tartozó, a közösség egészét terhelő kötelezettségeket
  • a közös költséghez való hozzájárulás előírását és teljesítését - a tulajdonostársak nevének feltüntetésével
  • a Közgyűlés által külön határozatban megállapított összeget várhatóan meghaladó munkák esetén legalább három kivitelező ajánlatát beszerezni
  • a tulajdonosokat terhelő, külön tulajdonuk használatát érintő bejelentési kötelezettségük alapján bejelentett adatokról az adatkezelési szabályok betartásával nyilvántartás vezetni
  • a Társasház iratainak (jegyzőkönyvek, Közgyűlési Határozatok Könyve, peres anyagok) a közte és a Társasház között keletkező jogviszony kezdetétől papír formában és elektronikusan történő kezelése, megőrzése továbbítása a Számvizsgáló Bizottság részére. Konzultálás a tulajdonosok számára történő lehetővé tétele.
  • a Házirend és a Tűzvédelmi Szabályzat kifüggesztése és a kifüggesztett anyag olvashatóságának időszakonkénti ellenőrzése, a kifüggesztett anyag szükség szerint pótlása
  • a külön tulajdont érintő tulajdonos változás esetén - a tulajdonos kérésére - a Közös képviselő köteles írásbeli nyilatkozatot adni a közös költség tartozásról (ha tartozás áll fenn, a nyilatkozatban a hátralék összegét is meg kell jelölni)

2.3. Eljárás észrevétel, panasz esetén a Közös képviselő intézkedésének megváltoztatása

  • A Közös képviselő intézkedése ellen a tulajdonos a Közös képviselőhöz vagy a Számvizsgáló Bizottsághoz fordulhat.
  • Az írásban benyújtott észrevétel, panasz esetén a Közös képviselő maximum 8 napos határidővel köteles érdemi választ adni.
  • A Közös képviselő jogkörében eljárva történt intézkedését csak a Közgyűlés változtathatja meg.
  • A tulajdonos nem adhat utasítást a Közös képviselőnek.

2.4. A Közös Képviselő jogosítványai

  • A Közös Képviselő külön közgyűlési határozat nélkül is saját hatáskörében jogosult a közös költséghez való hozzájárulás befizetésével legalább kéthavi tartozás esetén a tartozó tulajdonost írásban felszólítani (ajánlott + tértivevényes levélben), amennyiben ez eredménytelen marad, fizetési meghagyást kibocsátani szükség szerint jogi képviselő bevonásával, majd végrehajtási eljárás megindítását kérelmezni Továbbá három havi hátralékba került tulajdonostárs a Közös Képviselő jogosult külön tulajdonának jelzáloggal való megterhelésének elrendelésére, a hátralék megfizetésének biztosítékául.
  • Ha egy tulajdonosnak (magánszemély, vállalkozó, cég) a társasházban több lakása, illetve nem lakás céljára szolgáló olyan albetéte van, ami jelzálogjog bejegyzésre alkalmas és közös költség, illetve, ha egyéb - társasház felé fennálló - hátralékkal adta el az ingatlanát, akkor a fennálló hátralékot, illetve ügyvédi, jogi, késedelmi költségeket a még tulajdonában lévő másik ingatlanra lehet terheltetni és kérni a végrehajtást, illetve jelzálogjog bejegyzést.
  • A közös költség, felújítási alap, illetve az eseti célbefizetés meg nem fizetéséből keletkezett hátralék behajtásával kapcsolatban keletkezett mindennemű eljárási költség, adminisztrációs költség, ügyvédi költség, eljárási illeték, végrehajtói díj, stb. a hátralékos tulajdonost terheli.
  • A jelzálog bejegyzéssel kapcsolatos Közös Képviselő rendelkezését közokiratba vagy ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratba kell foglalni és azt a hátralékos tulajdonostárs részére a jogorvoslati lehetőség feltüntetésével kézbesíteni kell.
  • Ennek keretében tájékoztatást kell adni arról, hogy keresettel élhet bíróságnál és kérheti:
  • a bejegyzés törlését és az eredeti állapot visszaállítását érvénytelenség címén, akinek a nyilvántartott jogát a bejegyzés sérti
  • a bejegyzés törlését az érdekelt, aki bizonyítja, hogy a bejegyzett jog elévült vagy megszűnt, illetőleg a nyilvántartott tény megváltozott
  • a bejegyzés kiigazítását, aki a téves bejegyzés folytán sérelmet szenvedett
  • A jelzálogjog bejegyzésével kapcsolatos egyéb szabályok:
  • a bejegyzés elrendelése újabb három hónapot meghaladó hátralékonként megismételhető
  • ha a bejegyzés alapjául szolgáló hátralékot kiegyenlítették, a Közös Képviselő a jelzálogjog törléséhez szükséges engedélyt köteles 8 napon belül kiadni
  • A Közös Képviselő nyilvántartást vezet(het) az alábbiakról:
  • a tulajdonos változás ténye, annak időpontja
  • amennyiben a tulajdonos nem tartózkodik állandóan a lakásban vagy bérbe adja azt, köteles a Közös Képviselőnek megadni a levelezési címét, illetve az elérhetőségét. Ellenkező esetben a tulajdonos felkutatása érdekében tett intézkedések költségei a tulajdonost terhelik.
  • A Közös Képviselő köteles az évzáró Közgyűlés elé terjeszteni minden hátralékba került tulajdonos nevét, a hátralék összegét és ismertetni a hátralék rendezése tárgyában tett intézkedéseket.
  • A Közös Képviselő jogosult a közösség képviseletének ellátására bíróság és más hatóság előtt. E jogkörének korlátozása harmadik személlyel szemben hatálytalan.
  • A Közös képviselő jogosult kezelni a tulajdonosok adatait, így különösen nevük, címük, elektronikus elérhetőségük (e-mail címük). A nyilvántartásba vett adatokról kizárólag a közüzemi szolgáltató, valamint a bíróság részére adhat tájékoztatást.
  • A Közös képviselő saját jogkörében eljárva részletfizetési megállapodást köthet azzal a tulajdonossal, bejelentett bérlővel és haszonélvezővel, akinek hátraléka és fizetési nehézségei vannak és, aki ezt kéri. A megállapodás maximum 12 hónapra szólhat és ugyannak a személynek évente maximum 1 alkalommal adható. A megállapodásnak tartalmaznia kell a részletek fizetésének pontos határnapját, továbbá a Polgári Törvénykönyvben meghatározott mértékű késedelmi kamat megfizetésének előírását és azt a kitételt, hogy a megállapított részlet elmulasztása esetén ismét a teljes tartozás esedékessé válik. A részletfizetési megállapodás megkötéséről a Közös képviselőnek a Számvizsgáló bizottság felé tájékoztatási kötelezettsége van.
  • A Közös Képviselő jogosult a társasház bankszámlája felett rendelkezni utalványozói jogkörrel.
  • A Közös Képviselő hatáskörére minden egyéb itt nem szabályozott kérdésben, valamint harmadik személyekkel szemben a 2003. évi CXXXIII. sz. Ttv. rendelkezései vonatkoznak.

2.5. A Közös Képviselő tevékenységének ellátásával összefüggő kizárási szempontok

Nem lehet Közös Képviselő:

  • az a személy, akit bűncselekmény elkövetése miatt jogerősen szabadságvesztésre ítéltek, amíg a büntetett előélethez fűződő hátrányos jogkövetelmények alól nem mentesül
  • az a személy, akit ilyen tevékenységtől jogerős bírói ítélettel eltiltottak, az eltiltó ítélet hatálya alatt
  • az a természetes személy vagy gazdálkodó szervezet, aki, illetőleg amely ilyen tevékenységével összefüggően keletkezett, jogerősen megállapított fizetési kötelezettségének nem tett eleget
  • az, aki a gazdasági társaságokról szóló törvény alapján vezető tisztségviselő nem lehet

2.6. A Közös Képviselő és a Számvizsgáló Bizottság kapcsolata

  • A Közös Képviselő köteles a Számvizsgáló Bizottsággal együttműködni és részére a kért felvilágosítást megadni.
  • A Számvizsgáló Bizottság a Közös Képviselő munkáját nem irányíthatja, egymással egyetértésben kell, hogy működjenek és ellássák a Társasházzal összefüggő műszaki, pénzügyi és általános feladatokat.
  • A Számvizsgáló Bizottság egyéb, a Közös Képviselővel összefüggő jogosítványait a 3. fejezet tartalmazza.
  • A Közgyűlés által megbízandó személyek megválasztásakor az összeférhetetlenségi szabályokra tekintettel kell lenni.

3. A Számvizsgáló Bizottság

3.1. A Számvizsgáló Bizottság jogállása, összetétele

  • A Számvizsgáló Bizottság tagjait a Közgyűlés választja meg és hívhatja vissza.
  • A Számvizsgáló Bizottság tagjai korlátozás nélkül újraválaszthatók.
  • A Számvizsgáló Bizottság tagjainak száma legalább 3 fő
  • A Számvizsgáló Bizottság tagjai közül választja meg elnökét,
  • A Számvizsgáló Bizottság döntéseit
  • írásos (ideértve az e-mailen történő döntést) szavazás esetén a létszámnak megfelelő,
  • ülésen történő szavazás esetén a jelenlévők számának megfelelő

egyszegyszerű szótöbbséggel hozza meg.

  • A Számvizsgáló Bizottság munkájáról a Közgyűlésnek köteles beszámolni. Ellenőrzéseit a törvény előírása szerint végezheti, a vizsgált tételeket ellenjegyezheti.
  • A Számvizsgáló Bizottságot betekintési jog illeti meg a Társasház irataiba.
  • A Közgyűlés által megbízandó személyek megválasztásakor az összeférhetetlenségi szabályokra tekintettel kell lenni.

3.2. A Számvizsgáló Bizottság hatásköre, jogosítványai

3.2.1. A Közgyűléssel összefüggő jogosítványai

  • Összehívja a Közgyűlést, ha a Közös Képviselő az erre vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget.
  • A Közgyűlés elé terjeszti javaslatait, így különösen a költségvetés és az elszámolás kérdésében.
  • Működéséről a Közgyűlésnek szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal a beszámoló Közgyűlésen beszámol.
  • javaslatot tehet a Közgyűlés napirendi pontjaira és határozat-terveire.
  • egyetértése esetén hozzájárulását adja az azonnali beavatkozást nem igénylő munkák megrendeléséhez
  • A Közös képviselő jogkörét meghaladó intézkedése esetén a Számvizsgáló Bizottság az intézkedés megváltoztatására kérheti a Közös képviselőt. Ha az észrevétel nyomán Közös képviselő a Számvizsgáló Bizottság által kitűzött határidőre sem változtat intézkedésén, úgy, a tulajdonosok 1/10 tulajdoni hányada rendkívüli Közgyűlés összehívását kezdeményezheti

3.2.2. A Közös Képviselővel összefüggő jogosítványai

  • Bármikor ellenőrizheti a Közös Képviselő munkáját a Ttv. előírása alapján.
  • Vizsgálatokat végezhet a Közös Képviselő számviteli és pénzkezelési tevékenységével összefüggésben.
  • Javaslatot tehet a Közös Képviselő díjazására.
  • A Közös Képviselő a közüzemi és rendszeres havi díjakon kívül 100.000 Ft-ot meghaladó kötelezettségvállalása csak az SZB tagok jóváhagyásával történhet. 400.000 Ft felett a Társasház Közgyűlésének jóváhagyásával történik döntés.
  • A Számvizsgáló Bizottság kijelölt tagja a Közös Képviselő által a társasház bankszámlája felett utalványozott tételeket jóváhagyni jogosult.

IV. Tulajdoni viszonyok

1. Külön tulajdonnal kapcsolatos jogok és kötelezettségek

  • A tulajdonostársak az önálló albetétek vonatkozásában nem kívánnak élni a törvényben biztosított elővásárlási jogukkal, előbérleti jogukról lemondanak.
  • A külön tulajdoni illetőséghez tartozó építményrészt annak minden tulajdontársa használhatja és a használatot akár bérlet útján vagy más módon felelősség mellett átengedheti. A használat, illetve annak átengedése azonban minden esetben csak rendeltetésszerűen és a társasház többi tulajdonostársának sérelme nélkül történhet és az nem mentesít a tulajdonosi kötelezettségének teljesítése alól.
  • A tulajdonostársak kötelesek gondoskodni a tulajdoni illetőségükhöz tartozó épületrészek karbantartásáról, meghibásodás esetén pedig a hibák javításáról. A tulajdonostársak a saját költségükön elvégzendő javítási munkálatok közül azokat, amelyek az épület vagy a tulajdonostársak lakásainak állagát veszélyeztetik, soron kívül tartoznak elvégeztetni. E kötelezettség elmulasztása esetén a Közös Képviselő jogosult az állagmegőrző javítási munka elvégzéséről a társasház közös költsége terhére intézkedni, majd a javítási költséget a mulasztó tulajdonostárstól behajtani.
  • A tulajdonostárs köteles lehetővé tenni és tűrni, hogy a külön tulajdonú lakásába és nem lakás céljára szolgáló helyiségbe a Közös Képviselő ellenőrzés céljából (pl. rovarirtás, mellékmérők ellenőrzése) időben (az értesítést követő 15 napon belül) bejuthasson a tulajdonostárs, a bentlakók szükségtelen háborítása nélkül. Ennek megtagadása kárfelelősség viselését vonhatja maga után.
  • A tulajdonostárs köteles a Közös Képviselőnek bejelenteni a külön tulajdona tekintetében a tulajdonosváltozást vagy az adatváltozást követő 30 napon belül
  • saját és a külön tulajdonát bérlő, használó személy lakcímét (tartózkodási helyét) és az ingatlan-nyilvántartásban bárki által megtekinthető személyes adatát, illetőleg a jogi személy nyilvános adatát
  • haszonélvezettel terhelt tulajdon esetében a haszonélvező személy nevét
  • huzamosabb távolléte esetén megbízottjának (meghatalmazottjának) nevét és lakcímét
  • továbbá elektronikus elérhetőségét (e-mail címét).
  • A fent említett bejelentést a birtokbavétel, illetőleg a tulajdonjog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzését követő 30 napon belül kell megtenni.
  • Jelen SZMSZ felhatalmazza a Közös Képviselőt, hogy fenti b) pontban említett adatokról nyilvántartást vezessen.
  • Amennyiben sem az új tulajdonos és sem az eladó tulajdonos nem tisztázza az adott albetét közös költség egyenlegét és az albetét közös költség és egyéb a társasházzal szembeni tartozással kerül eladásra, a közös költség tartozásért az eladó és a vevő egyetemlegesen felel.
  • A tulajdonostársak kölcsönösen kötelezik magukat, hogy valamennyi tulajdonostárs előzetes beleegyezése hiányában tartózkodni fognak lakásukon vagy üzletükben olyan változtatásoktól, amelyet a 2003. CXXXIII. törvény értelmében csak a többi tulajdonostárs beleegyezésével lehet végrehajtani.
  • Kötelezik magukat ezen felül a tulajdonostársak arra is, hogy lakásukban, üzletükben vagy pedig lakásukat, üzletüket érintő építési engedélyhez kötött átalakításokról és változtatásokról - azok végrehajtása előtt - tulajdonostársaikat a Közös Képviselő útján előzetesen értesítik annak érdekében, hogy megállapíthassák, hogy nem sérti-e a tervezett átalakítás, illetve változtatás az épület állagát és nem sérti-e más tulajdonostárs érdekét. Bármely tulajdonos által végzendő átalakítás csak abban az esetben végezhető el, ha az nem veszélyezteti az épület állagát.
  • Amennyiben az ilyen változtatás ellen bármelyik tulajdonostárs - az értesítés vételét követően legkésőbb 5 napon belül - a Közös Képviselő útján a változtatást kívánó tulajdonostársnál tiltakozást jelent be, az utóbbi a tervezett változtatást csak akkor hajthatja végre, ha ahhoz legkésőbb a tiltakozás bejelentését követő 15 napon belül összehívott Közgyűlés az összes tulajdoni hányad 50 % feletti arányú szavazattöbbséggel hozzájárul.
  • Az a tulajdonostárs, aki külön tulajdonában a szükséges hozzájárulás nélkül vagy jogszabályellenesen változtatásokat végez (ennek időpontjától függetlenül), minden ebből eredő kárért anyagi felelősséggel tartozik.
  • Jogi eljárást a Közös Képviselő az esettel kapcsolatban meghozott közgyűlési határozat szerint köteles elindítani.
  • A Közgyűlés egyszerű szavazattöbbséggel hozott határozatával megtilthatja a külön tulajdonba lévő nem lakás céljára szolgáló helyiség használata, hasznosítása módjának megváltoztatását, ha az a társasház működését vagy a lakhatás nyugalmát zavarná.
  • Ha a lakóépületben lévő nem lakás céljára szolgáló helyiség megváltoztatott használata jogszabályban meghatározott engedélyhez kötött tevékenységhez szükséges, az illetékes hatóság felhívására a Közgyűlésnek 30 napon belül dönteni kell az engedély kiadásához szükséges hozzájárulás megadásához. Amennyiben a Közgyűlés az adott határidőn belül nem hoz tiltó határozatot, a hatóság az engedélyt kiadhatja.
  • Szükséghelyzet esetén (pl.: csőtörés, gázszivárgás) a Közös Képviselőnek a távollévő tulajdonába (bérleményébe) való bejutáshoz értesítenie kell a rendőrséget és az elhárítást végző szervezetet, valamint biztosítani kell az ingatlan őrzését vagy megfelelő lezárását. A bejutás, lezárás körülményeiről két tanúval aláírt jegyzőkönyvet kell felvenni. A költségek a saját hibájából szükséghelyzetet okozó tulajdonost (vagy bérlőt, haszonélvezőt) terhelik.

2. Közös tulajdon

  • A közös tulajdonú ingatlanrészeken tilos olyan változtatást elvégezni, amely a külön tulajdonú ingatlan vagy más közös tulajdonú ingatlanrész állagát sértheti.
  • A társasház mind külső, mind belső egysége esztétikai hatásának fenntartása mindegyik tulajdonostárs érdeke, ezért az épület külső egységes képének megváltoztatásához a ház falain, kertjében tábla, hirdetmény elhelyezéséhez a tulajdonostársak 4/5 arányú hozzájárulása szükséges. Közös belső területekre (nem saját portálon, hanem közösségi térben) reklámtábla, hirdetés csak az összes tulajdonos 50% feletti beleegyezésével helyezhető el, amelynek esetleges bérleti díj kötelezettségét a Közgyűlés határozza meg az összes tulajdonos min. 50% feletti arányú határozatával.
  • A közös tulajdonban maradó épületrészeket, felszereléseket és berendezéseket mindegyik tulajdonostárs - a többi tulajdonostársat megillető használat sérelme nélkül - rendeltetésszerűen használhatja.
  • Egyik tulajdonostárs használati jogát sem lehet hozzájárulása nélkül korlátozni vagy elvonni. A használat során azonban egyik tulajdonostárs sem lépheti túl az ésszerű szükségesség mértékét.
  • A közös tulajdonban maradó építményrészeket, felszereléseivel és berendezéseivel együtt mindennemű kár esetére biztosítani kell. A biztosítási díj a tulajdonos társakat tulajdoni illetőségük arányában terheli. A kár bekövetkezése esetén a kapott kártérítési összeget az épületrészekben és a felszerelési, berendezési tárgyakban esett kár helyreállítására kell fordítani.
  • Amennyiben valamely közös tulajdonban maradó épületrész, felszerelés vagy berendezés megrongálódik, helyreállításáról haladéktalanul gondoskodni kell.
  • Ha a helyreállítás költsége a biztosító által nyújtott térítésből nem nyerne fedezetet, az üzemeltetési számlán lévő pénzösszegből kerül pótlásra. A többletköltségeket a tulajdonostársak tulajdoni illetőségük arányában viselik. Amennyiben a bekövetkezett kárért a biztosító nem felel vagy a károsodás természetes elhasználódásból ered, úgy a helyreállítás, illetve a javítás költségei a tulajdonostársakat tulajdoni illetőségük arányában terhelik.
  • Az olyan kárt azonban, amelyet valamelyik tulajdonostárs a közös tulajdonban álló épületrészekben, stb. felróhatóan vagy rendeltetésellenes használattal okozott, az illető tulajdonostárs köteles megtéríteni. A kárt okozó és azt meg nem térítő tulajdonossal szemben a Közös Képviselő ugyanúgy jár el, mint a közös költség tartozás esetén.

3. A közös költség viselésének szabályai

  • Az üzemeltetési kiadásokkal kapcsolatban a költségek viseléséről és megosztásáról a tulajdonosközösség az alábbiak szerint rendelkezik.
  • A közös épületrészek, felszerelések és berendezések, közös tér, lépcsőház fenntartási költségeit, közterheit és közüzemi díjait, továbbá a karbantartásukhoz vagy helyreállításukhoz szükséges költségeket a tulajdonosok tulajdoni hányad szerinti felosztásban viselik.
  • Víz- és csatornadíj elszámolása:

A vízórákkal rendelkező tulajdonosok fogyasztásaikat közvetlenül a szolgáltatók felé fizetik.

Azoknak a tulajdonosoknak, akiknek nincsen vízórájuk a Közgyűlés minden évben meghatározza a vízfogyasztás után fizetendő összeget.

  • Egyes albetétek esetében a közös költség megállapításánál az alábbi költségkomponensek vehetők figyelembe:
  • Szemétdíj, épületbiztosítás, közös áram, közös tulajdonú épületgépészeti és épületszerkezeti egységek karbantartása, hibaelhárítása, felújítása, duguláselhárítás, technikai vízfogyasztás és csatornadíj, közös képviselet díja, kéményseprési (kémény felülvizsgálati díj), jogi kiadások (perilletékek, ügyvédi költségek), anyagköltségek, ügyviteli-anyag költségek.
  • Azoknál az albetéteknél, amelyeknél a tevékenységből adódóan a keletkező szemét, hulladék mennyisége jelentősen meghaladja a többi albetét hulladékának mennyiségét, köteles kizárólagosan viselni az általa termelt többletszemét elszállíttatásának költségét. Ennek rendezése oly módon történik, hogy a Közös Képviselet az illető tulajdonos (magánszemély, vállalkozó vagy cég) számára külön további szeméttartályt rendel, amelynek ürítési költségei kizárólagosan azt az albetétet terhelik, amelynek részére a többlet szemetes megrendelésre került.
  • A tulajdoni hányaddal egyenes összefüggésben nem álló tétel lehet például a felújítások, korszerűsítések, rendkívüli befizetések, garanciális javítások és egyéb munkák díja/költsége, amelyeknél a díj/költség mértéke jellemzően az albetétek számától és nem a tulajdon nagyságától függ, amennyiben erről közgyűlési határozat rendelkezik.
  • A Közgyűlés által megszavazott rendkívüli befizetéseket (pl. felújítás, karbantartás költsége stb.) a határozatban megjelölt időpontig teljesíteni kell. Elmaradás esetén a hátralékos tulajdonostárs az esedékességtől a kifizetés napjáig késedelmi kamat megfizetésére köteles.
  • A felszólítás költsége a hátralékos tulajdonost terheli.
  • A Közgyűlés által megállapított közös költséget minden tulajdonostárs tartozik legkésőbb a tárgyhónap 15-ig befizetni a társasház számlájára. Késedelmes befizetés esetén a tartozás összegét a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat terheli a határidőt követő naptól számítottan.
  • A befizetés módjai:
  • banki átutalás formájában
  • a számlavezető bank bármelyik fiókjában a társasház számlájára történő befizetéssel
  • A közös költség befizetést akkor is teljesíteni kell, ha a tulajdonostárs nem tartózkodik állandó jelleggel a lakásban. Ha a külön tulajdonban bérlő, illetve használó lakik, a fizetési kötelezettség abban az esetben is a tulajdonost terheli.
  • A lakásnak nem lakás céljára szolgáló részleges illetve teljes használata esetén - a tevékenység gyakorlásának vizsgálata alapján - a Közgyűlés dönthet a közös költséghez való hozzájárulás mértékének emeléséről (pl. az "ügyfélforgalom" miatt megemelkedett energiafogyasztás, szemétszállítás, megnövekedett takarítási költség, amortizáció, stb.).
  • A tulajdonosok megállapodnak abban, hogy felújítási (vagy elkülönített) alapot létesítenek, amelynek tulajdonosonkénti havi fizetendő összegét a Közgyűlés állapítja meg. A megállapított összeget havonta a közös költségben fizetik be. Ha a befizetés nem nyújt fedezetet a közös költségre és a felújítási (vagy elkülönített) alap együttes összegére, akkor a befizetést elsősorban a felújítási (vagy elkülönített) alap javára kell elszámolni.

V. Záró rendelkezések

Jelen Szervezeti és Működési Szabályzatot a Közgyűlés fogadta el az összes tulajdoni hányad szerinti legalább egyszerű szavazattöbbségű határozatával, módosítására is ezt a rendelkezést kell alkalmazni. Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat hatályos 2016. április 9-től.

Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat az ingatlan-nyilvántartási iratok részét képezi.

Az Alapító Okirat azon rendelkezései, amelyek ezen Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezéseitől eltérnek vagy azzal ellentétesek, a Szervezeti és Működési Szabályzatot elfogadó közgyűlési határozat meghozatalának napjától továbbra is érvényben maradnak.

A Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezései a társasház mindenkori tulajdonosaira kiterjednek. Bármelyik tulajdonostárs külön vagyonának elidegenítése esetén az új tulajdonos köteles ennek elfogadásáról a szerződésben vagy külön okiratban írásbeli nyilatkozatot tenni.

Bérlőváltás esetén a tulajdonos köteles az új bérlőjével ismertetni az SZMSZ-t és a házirendet, amelynek megtörténtét a bérlő írásos elismerő nyilatkozatával kell igazolni.

Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat 1. sz. mellékletét képezi a Házirend, amelyek a Földhivatalba történő beadás napjától hatályosak.

Budapest, 2016. április 8.

.................................................................... ....................................................................

Levezető elnök Jegyzőkönyvvezető

..................................................................... ......................................................................

Jegyzőkönyvhitelesítő Jegyzőkönyvhitelesítő

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el